اردوی جهادی در عرصه آموزش

نخستین بار عنوان اردوی جهادی با فعالیت‌های عمرانی شناخته شد و بعد از آن ابعاد دیگر فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی را نیز شامل شد. این‌بار اما برای کسانی که با اردوهای جهادی آشنایی دارند، جالب خواهد بود که بدانند اردوی تدریس جهادی به تناسب رشته تحصیلی دانشجومعلمان و با هدف پر کردن خلاء‌های آموزشی در مناطق محروم برگزار می‌شود.

نهمین دوره اردوهای تدریس جهادی «وتر»، در تابستان ۱۴۰۲ در ۶ استان برگزار می‌شود که از این تعداد در پنج استان تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اصفهان و گلستان اجرایی شده و اردوی تدریس جهادی استان قزوین نیز در مردادماه برگزار می‌گردد. به همین جهت گفت‌وگویی داشتیم با امیرحسین قاسمی، مسئول گروه تدریس جهادی «وتر» تا بیشتر با جزئیات این طرح جهادی تدریس آشنا شویم.

قاسمی با اشاره به سوابق برگزاری اردوی تدریس جهادی وتر گفت: از سال ۱۳۸۶ محوریت گروه‌های جهادی با پرداختن به مسائل عمرانی از طرف دانشگاه شهید رجایی در حال انجام است. از سال ۱۳۹۵ دوستانی در تشکل جامعه اسلامی دانشجویان به این نتیجه رسیدند که اردوی جهادی را منحصر به مسائل آموزشی کنند و این حرکت از آن جهت که در راستای مأموریت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است حائز اهمیت می‌باشد.

وی گفت: از سال ۱۳۹۵ تا الان هشت دوره از اردوهای تدریس جهادی وتر برگزار شده که ما الان مشغول برگزاری نهمین دوره هستیم.

مسئول گروه تدریس جهادی «وتر» با اشاره به صحبت‌های رهبری درباره لزوم علم نافع گفت: ما نیاز به علمی داریم که مسئله‌ای را جلوی دانشجو قرار می‌دهد که با حل کردن آن صرفاً اتفاقی در ذهن دانشجو رخ ندهد؛ بلکه یکی از مسائل کشور توسط دانشجو حل شده باشد و این تعریف علم نافع است.

وی ادامه داد: با شرکت در اردوی تدریس جهادی، دانشجومعلمان نه‌تنها به نوعی دوره کارورزی خود را می‌گذرانند، بلکه به مناطق محروم هم خدمت می‌کنند.

قاسمی با اشاره به شکاف آموزشی ایجاد شده در دوره همه‌گیری بیماری کرونا گفت: ضعف فراوانی در حال حاضر وجود دارد و در مناطق محروم این بحران بیشتر احساس می‌شود. هدف اصلی ما در این طرح تدریس جهادی بنا به دستور رهبر انقلاب در این مورد، پر کردن این شکاف آموزشی ناشی همه‌گیری بیماری کرونا است.

وی گفت: معمولا در استان ها یکی دو روز اول صرف سطح سنجی دانش آموزان و سنجش و احصا کردن سرفصل های مهمی بود که هر پایه از دانش آموزان ناظر به آن سرفصل دچار مشکلات پایه ای بودند تا در روزهای بعد به صورت تخصصی آن سرفصل برای دانش آموزان رفع اشکال شود.

مسئول گروه تدریس جهادی «وتر» گفت: در دوره نهم اردوی تدریس جهادی وتر که تا بدینجا در ۵ استان مذکور در قالب دوره های ده روزه برگزار شد ۶۰ دانشجومعلم حضور داشتند و حدود ۳۷۰ دانش آموز تحت تعلیم قرار گرفتند. یعنی هر دانشجو معلم در این ده روز به صورت میانگین با ۶ دانش آموز کار می‌کرد. در مورد نهمین دوره اردوی تدریس جهادی وتر به لحاظ آماری چند نکته مهم وجود دارد که به صورت اجمالی خدمتتان عرض می‌کنم. به لحاظ گستردگی مقاطع و پایه‌ها و مباحثی که در این دوره در استان‌ها تدریس شد، با توجه به اینکه هر منطقه نیاز خاص خودش را داشت و از سیاست‌های گروه وتر انطباق و انعطاف‌پذیر بودن نسبت به اقتضائات هر منطقه است، شاهد پراکندگی خاصی هستیم. فی‌المثل در استان اصفهان(شهرستان ورزنه) شاهد پوشش همه‌ی پایه های ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و حتی هنرستان بودیم. دروس هوش مصنوعی، مبانی رایانه، فیزیک، شیمی، ریاضی و حتی مباحثی همچون آینده شغلی از مباحثی بود که به صورت تخصصی با دانش آموزان کار شد. در این استان ۷۰ دانش آموز به صورت اختصاصی توسط گروه وتر در دوره ای ۱۰ روزه تحت پوشش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: همچنین از فعالیت های انجام شده می‌توان به برگزاری ایستگاه صلواتی به مناسبت عید غدیر و ارتقای نرم افزاری رایانه های کلاس ها نیز اشاره کرد.

قاسمی گفت: در استان خراسان رضوی؛ (شهرک شهید رجایی، منطقه قلعه ساختمان) نیز دانش آموزان پایه اول تا ششم تحت پوشش قرار گرفتند. دروس عربی، ریاضی و انگلیسی از دروس پایه‌های دهم و یازدهم بود که تدریس شد. تعداد دانش آموزان تحت پوشش در این استان ۹۰ نفر می‌باشد‌. در این استان نیز به مناسبت عید غدیر شاهد حضور جهادگران و پخش هدایا و جوایز میان کودکان منطقه در جشن عید غدیر بودیم.

مسئول گروه تدریس جهادی «وتر» ادامه داد: در استان تهران(بخش جوادآباد، شهرستان ورامین) مخاطبینی از پایه پنجم الی یازدهم حضور داشتند که تعداد آن ها به ۸۰ نفر می‌رسید و دروس ریاضی، علوم، فیزیک و شیمی از دروسی‌ست که در این منطقه اموزش داده شد. از جمله فعالیت های جانبی می‌توان به فعالیت عمرانی در مزار شهدای گمنام منطقه و رنگ آمیزی نمازخانه اشاره کرد.

وی گفت: در استان گلستان(شهرستان علی آباد، روستای حاجی‌کلاته) اما تمام دانش آموزان در مقطع ابتدایی به سر می‌بردند و دروس تحت پوشش، ریاضی و فارسی بود. در کل در این منطقه و دوره‌ی ده روزه ۴۰ دانش آموز تحت آموزش جهادگران قرار گرفتند.

قاسمی بیان داشت: در استان آذربایجان شرقی(شهرستان ملکان) مقاطع پنجم، ششم، هشتم، دهم و دروس ریاضی، علوم، قرآن، معارف و زبان انگلیسی از جمله دروس‌ تحت پوشش است. در این منطقه ۹۰ دانش آموز توسط گروه وتر به صورت تخصصی و مداوم تحت آموزش قرار گرفتند. از جمله فعالیت های جانبی این گروه در استان آذربایجان شرقی می‌توان به رنگ آمیزی کلاس ها، شبکه کردن سیستم های رایانه‌ای، تجهیز برخی هنرستان ها، تعمیرات عمرانی، آموزش cpr و مانور زلزله نیز اشاره کرد.

مسئول گروه تدریس جهادی «وتر» گفت: در مورد اردوی خواهران گروه تدریس جهادی وتر در منطقه دروازه غار تهران که همچنان ادامه دارد نیز می‌توان به چند مورد اشاره کرد. این اردو که به صورت هفتگی و در روزهای شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود تا پایان مرداد ماه ادامه دارد، با رویکرد فرهنگی تربیتی در حال برگزاری‌ است. مخاطب هدف در این اردو را دختران ۶ الی ۱۶ سال تشکیل می‌دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اردوی جهادی تدریس در دو بازه زمانی تابستان برای پایگاه استانی فعال شده و سپس از ماه مهر تا خرداد، در آخر هفته‌ها به صورت مداوم و هفتگی برپا می‌شود.

سامانه آموزش الکترونیکی
پرتال موسسه