تقدیر از ۱۶ اثر برگزیده در اختتامیه جشنواره فارابی

مهدی عباس‌زاده، دبیر شورای علمی سیزدهمین جشنواره فارابی در نشست خبری امروز با اشاره به جزئیات برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره بین المللی فارابی در دو سطح جوان (جوان زیر ۳۵ سال) و بزرگسال برگزار می‌شود و از حیث قلمرو جغرافیایی نیز در دو حوزه داخل و خارج کشور اقدام به پذیرش آثار کرده است.
وی ادامه داد: در کنار بخش‌های بین المللی و داخلی، بخشی نیز تحت عنوان بخش ویژه در نظر گرفته شده است که شامل پیشکسوت علوم انسانی ایران، شخصیت‌های پیشرو در حوزه علوم انسانی، نظریه پرداز برتر، مترجم برتر و تاثیرگذار در حوزه اهداف جشنواره، انجمن علمی برتر، نشریه علمی_پژوهشی برتر می‌شود.
عباس‌زاده با تاکید بر اینکه آثاری در جشنواره فارابی پذیرش، بررسی و ارزیابی می‌شود که واجد ویژگی “اثر پژوهشی” باشند و قالب ارائه آن‌ها متفاوت باشد.
عباس زاده به آثار رسیده در بخش داخلی این جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: در این بخش ۳۰۸۸ اثر در سامانه جشنواره به ثبت رسید که این میزان نسبت به سال گذشته بوده است.
وی افزود: از این تعداد اثر پس از داوری‌های اولیه ۲۶۶۹ اثر برای دور دوم داوری برگزیده شدند و این تعداد اثر در گروه‌های پانزده‌گانه جشنواره مورد داوری و ارزیابی قرار گرفتند که در نهایت ۲۰۷ اثر برای ارزیابی و داوری تفصیلی برگزیده شدند.
دبیر شورای علمی سیزدهمین جشنواره خوارزمی، نقد دیدگاه‌ها، نواوری، نظریه پردازی و گره گشایی عملی را از شاخص‌های ارزیابی در داوری تفصیلی عنوان کرد و یادآور شد: در نهایت از ۲۰۷ اثر، تعداد ۱۶ اثر برای دو بخش جوان و بزرگسال برگزیده شدند و در روز اختتامیه جشنواره سیزدهمین فارابی تقدیر می‌شوند.
وی خاطر نشان کرد: در میان ۱۶ اثر برگزیده هیچ اثری حائز رتبه اول نشد و تعداد معدودی برگزیده رتبه دوم شد و عمده آثار برگزیده رتبه سوم و شایسته تقدیر شدند.
دبیر شورای علمی جشنواره فارابی انتخاب شخصیت‌های پیشتاز و پیشگام را از دیگر بخش‌های این جشنواره ذکر کرد و ادامه داد: شخصیت پیشگام اساتید مرحومی هستند که نظریه پرداز و مرجع بودند، ولی شخصیت‌های پیشتاز اساتید در قید حیات هستند.
وی اضافه کرد: ما با همکاری گروه‌های علمی حاضر در این جشنواره اقدام به انتخاب این اساتید کردیم که ۲۰ نفر پیشنهاد شد و در نهایت ۵ شخصبت پیشگام و ۵ شخصیت پیشتاز برگزیده شدند.
عباس زاده یادآور شد: در این دوره مترجمان برتر از عربی به فارسی است که ۲ نفر برگزیده شدند.
عباس زاده ادامه داد: در این زمینه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است و در این دوره ۱ نظریه پرداز انتخاب شد
دبیر شورای علمی سیزدهمین جشنواره فارابی ادامه داد: با همکاری معاون پژوهشی وزارت علوم یک انجمن علمی و یک نشریه علمی انتخاب شدند.
عباس زاده گفت: در بخش بین‌الملل این جشنواره ۸۴ اثر ارسال شد و پس از بررسی ۶۵ اثر انتخاب شد.
وی اضافه کرد: از این تعداد ۱۰ اثر برگزیده نهایی شدند.
به گفته وی این برگزیدگان از کشور‌های بنگلادش، مراکش مالزی، هند، لبنان، پرتوربکو بودند.

سامانه آموزش الکترونیکی
پرتال موسسه